Naar aanleiding van het winnen van de titel “Beste Personal Trainer van Nederland” werd Roy door bodyLIFE Benelux uitgenodigd voor een interview. Samen werd teruggekeken op deze mooie dag voor PIT Fitness. Onderstaand volgt het gehele interview.
Personal trainer van het jaar Roy Pennings: ‘Als personal trainer ben je een kameleon’
Roy Pennings van PIT Fitness uit Kaatsheuvel werd op 22 november 2019 uitgeroepen tot de beste personal trainer van Nederland. Hij kreeg de Dutch Fitness Award uitgereikt op de Fitfair 2019 in Utrecht. Wij spraken met Pennings over het winnen van de award, zijn kwaliteiten en zijn ambities.
Het is inmiddels een paar maanden geleden, maar hoe heb jij de dag beleefd dat je werd verkozen tot personal trainer van het jaar?
“Het was een super mooie dag. Als je er een paar weken mee bezig bent neemt de spanning toe. En zeker als de prijsuitreiking start. Wanneer je met de top drie op het podium staat hoop je toch dat jij de prijs in ontvangst mag nemen. Toen ik mijn naam hoorde was dat een mooi moment. Het is een prijs en titel om trots op te zijn. Zeker nadat ik hoorde dat de jury unaniem was in het oordeel. Dat is heel fijn om te horen.”
Heb je veel reacties gehad op de winst?
“Ja, heel veel. Het kwam ook op verschillende nieuwssites. Uiteindelijk leverde de aandacht ook een aantal nieuwe klanten op. Mensen vinden het toch leuk om met de beste te willen werken, al zou ik mezelf niet zo willen noemen. Maar als je zo in het nieuws komt heeft dat wel aantrekkingskracht.”
Wat zijn jouw grootste kwaliteiten als personal trainer?
“Het belangrijkste in personal coaching vind ik dat je op een persoonlijke manier levelt met je klant. Een potentiële klant weet niet direct wat een kwalitatief goede training is en wat dat inhoudt. Die klant gaat ervanuit dat wat jij biedt goed voor hen is. Ze komen bij een expert. Als personal trainer moet je dan een pad uitstippelen voor de klant. Je moet snel een klik creëren met die persoon en vertrouwen opbouwen. Voor die klik ben ik verantwoordelijk. Je moet de rol van een kameleon aannemen. Ik heb bijvoorbeeld heel succesvolle ondernemers over de vloer, maar ook huismoeders. Je moet dan met beide doelgroepen raakvlakken ontdekken. Ieder persoon benader je anders. De een is ook onzekerder dan de ander. De zoektocht naar een klik moet niet te lang duren, dan raak je klanten kwijt.”
Is de rol van de personal trainer in de laatste jaren veranderd?
“Ja, dat kun je wel stellen. We zijn duizendpoten geworden. Mensen verwachten dat je eigenlijk alles oplost. Dat maakt het soms lastig. Je bent part time psycholoog en vertrouwenspersoon. Dan komt leefstijl er nog bij. Ik probeer mezelf altijd bij te scholen. Ik neem wetenschappelijke onderzoeken door en lees veel literatuur. Bij PIT willen we toewerken naar een team van vijf trainers. We stellen een team samen waarin ieder zijn eigen specifieke kwaliteiten heeft. Waar ik minder in ben, daar kan iemand anders beter in zijn. Ik ben gecertificeerd medisch fitness trainer. Ik bied ondersteuning en zet programma’s op voor onze klanten met blessures, ziektebeelden en andere complicaties. Stel iemand komt van de huisarts met een pijnlijke knie en gaat naar de fysiotherapeut. Die persoon krijgt oefeningen mee, maar die worden in de praktijk niet altijd goed uitgevoerd. Wij willen de rol van de fysio niet overnemen, maar willen de verbinding maken als een stok achter de deur voor klanten met lichamelijke problemen. We helpen mensen met oefeningen en een zekere funfactor. We bieden variatie en continuïteit.”
Hoe ben jij personal trainer geworden?
“Ik begon ooit als dertienjarige fanatiek te fitnessen. Van hobby groeide het uit tot een passie. In een tussenjaar tussen middelbare school en de hogeschool besloot ik om certificaten te halen om als personal trainer te kunnen gaan werken. Toen ik op het HBO kwam, ben ik eerst als instructeur gaan werken. Daarna ging ik voor mezelf als personal trainer aan de slag, eerst als zzp’er. In die rol kon ik bij een fitnesscentrum aan de slag, maar dat was een eindje rijden voor mij. Ik besloot om dichterbij huis een kleine studio te openen. We zijn inmiddels vier jaar onderweg en PIT Fitness gaat als een speer. Na een jaar ben ik van zelfstandig ondernemer naar een team van drie trainers gegaan. Na anderhalf jaar konden we alweer uitbreiden. We zijn niet heel groot, maar dat is ook onze kracht. We kennen onze klanten goed en kunnen iedereen persoonlijke begeleiding op maat bieden.”
Op welke doelgroep richt jij je?
“Van jong tot oud. We zien vooral mensen die veel waarde hechten aan de persoonlijke begeleiding. Ze komen hier heel doelgericht trainen, al bieden we ook de mogelijkheden om vrij te trainen. Maar meestal zijn hier zes tot tien mensen aan het trainen. Daardoor kunnen wij altijd bijspringen als daar behoefte aan is. Onze klanten zijn altijd verantwoord aan het sporten.”
Heb je nog plannen of ambities voor 2020?
“We hebben plannen om ons concept met PIT Fitness verder uit te breiden met nieuwe vestigingen. Op persoonlijk vlak wil ik me blijven ontwikkelen en verdiepen in het lichaam van de mens en ook het gedrag. Daarnaast verandert er veel in de fitnessbranche en elke dag willen we beter zijn dan de dag ervoor. Dat geldt ook voor mij.”
Het volledige artikel is verschenen in bodyLIFE Benelux nummer 1 2020.